Альона Мисько

CEO, FOUNDER fuelfinance

Про компанію

У нас перша в Україні команда фінансових директорів на аутсорсі. Над кожним проектом працюють і аналітики, і менеджери. У когось більше досвіду, у когось менше, але разом вони повністю закривають фінансову функцію для замовників.

Слоган нашої компанії – «We make finance sexy». Фінанси – це найбільш табуйована тема, як і секс. Їх завжди найважче обговорювати. В моєму розумінні слово «сексі» значить «привабливий», тобто такий, до якого хочеться тягнутись, на що цікаво дивитись і аналізувати. 

 

Про початок

До мене часто зверталися з проханням розробити фінансову модель, прописати фінансовий план. Зрозуміла, що існує попит, але, напевно, немає пропозиції. Почала аналізувати це припущення і досліджувати ринок: які компанії існують, як вони працюють і які послуги надають? Скільки взагалі коштує фінансова команда в Україні? 

Потім почала думати над тим, що можу запропонувати, які є конкуренти на ринку, якою може бути ціна і яка команда мені потрібна. Склала для себе початковий фінансовий план. У сфері послуг для старту не потрібні інвестиції. Потрібен розум, контакти, зв’язки, і власне – твої вміння. Далі шукаєш першого клієнта. Таким клієнтом для нас став ресторан «Пироги та друзі». Перші місяці працювали безкоштовно, щоб протестувати  ідею і подивитися, чи дасть вона результат. Тобто, три роки тому ми починали з нуля. Рік назад у компанії був повний перезапуск, самостійний, без партнерів. На рахунку було всього 1000$. Треба було швидко знайти клієнтів, щоб покрити усі витрати. За місяць знайшла навіть більше, ніж очікувала. Адже все залежить від того, наскільки сильно хочеш реалізувати свою ідею. 

 

Про роботу з клієнтами 

Наша комунікація з клієнтами – це не лише таблички в Excel, а й живе спілкування. За потреби наш менеджер та аналітик можуть виїзджати до клієнта декілька разів на тиждень, щоб побачити ситуацію зсередини. Не завжди людина, яка працює в команді, може побачити власні факапи. 

Пам’ятаю, як їздила до першого клієнта на виробництво. Мені видавали халат з шапочкою, бахіли, я заміряла тривалість кожного процесу виготовлення пирога, кількість сировини…

Ми спілкуємося не лише з власниками, фінансистами та бухгалтерією, а й з маркетологами, співробітниками на виробництві. Велику увагу приділяємо блоку інтерв’ю з клієнтами. Іноді вони займають 50 годин – і це тільки та частина, де ми проговорюємо, що взагалі відбувається у компанії. Процеси теж впливають на фінансову складову підприємтсва. Нам важливо розуміти причину виникнення таких цифр і в чому «корінь зла». 

 

Про гарантію безпеки

У нас дуже жорстке підписання NDA. Про те, що деякі клієнти користуються нашими послугами, навіть не оголошуємо. Всі наші кейси закриті. Ми нічого не розповідаємо про те, що саме робимо у клієнтів. У цьому наша конфеденційність, адже компанія несе фінансову відповідальність за розголошення будь-яких цифр, даних, імен. Є визначені правила зберігання інформації всередині команди. Все пропрацьовано: від моменту, де використовуєш мобільний телефон і відкриваєш ноутбук до умов, у яких відбувається обговорення проекту.

 

Про принципи та цінності компанії 

Бували випадки, коли клієнти просили приховати фінансову інформацію від інвестора. Ми робимо свою роботу, а не граємо в ігри. І швидше припинимо співпрацю, скільки б вона не коштувала, ніж продовжимо працювати у такому форматі.

Для мене є три основні цінності в роботі. Перш за все, це постійне навчання та розвиток людини. В резюме кандидатів дивлюся не на основну освіту, а на додаткові курси, які людина пройшла. Якщо є прагнення до знань і до постійного розвитку, це завжди буде рухати вперед.

Другий момент – відповідальність. Не тільки перед клієнтами, але і перед своїми колегами. Це основна зона росту. Якщо людина не вміє нести відповідальність ні перед колегами, ні по виконанню своєї роботи, то зростати далі професійно у неї навряд чи вийде. 

Третій принцип – клієнтоорієнтованість. Але тут мають бути здорові грані. Як показує практика, іноді клієнтоорієнтованість може працювати і не на користь команді та клієнту. Потрібно дотримуватися золотої середини, балансувати. 

Спілкування також важливе. Якщо на співбесіді розумієш, що можеш проговорити з людиною ще годину на різні теми, можна сказати, що маленький краш-тест пройдений. Окрім того, завжди є внутрішні відчуття, які підказують, чи може ця людина досягти крутих результатів і чи буде з нею комфортно працювати в команді.  

 

Про менторство

Викладання – це хороший стимул вчитись самій. Основна точка болю у тому, що підприємці не розуміють, навіщо їм знати щось про фінанси. Якщо така ситуація на ринку, то, напевно, потрібні зміни. А зробити їх можна через навчання, коли ділишся досвідом, показуєш на власному прикладі у чому суть фінансів. Тільки тоді ці знання стають цікавими. 

Спочатку мені мало що вдавалося як викладачеві, я занадто розумними словами розповідала, тому ніхто нічого не розумів. Я керуюся таким правилом: якщо відразу не вийшло, значить, потрібно у 5 разів більше попрацювати, щоб таки вдалося. Так і діяла, доки максимально не відточила свій фінансовий курс. 

Я сама часто потребую менторства в деяких питаннях, тоді звертаюся до інших підприємців за рекомендаціями. Круто, що менторство в нашій країні почало розвиватися.

 

Про гендерну рівність та ейджизм

Я не вірю, що за гендерними ознаками хтось може бути більш ефективним, а хто менш. Все залежить від людини. У нас у команді 6 дівчат і 8 хлопців. Бували етапи, коли працювало двоє хлопців та семеро дівчат.

З ейджизмом я стикалася у будівельній сфері. Часто чула фрази із серії – «Та що вона може розповісти? Скільки їй років?!» Такі висловлювання можуть зачіпати, якщо ти дійсно невпевнений у собі. Я продовжувала робити свою справу, і час показав, що я вмію це робити якісно. Нікому нічого не потрібно додоводити і сперечатися. Це час, витрачений впусту. Краще спрямувати свою енергію на ефективну роботу і результат. 

 

Про зміни

Було багато випадків, коли ми брали на роботу майже без досвіду або без спеціальної освіти. Людина проходить стажування, показує результат, і, якщо ми бачимо, що вона дійсно справляється з необхідним об’ємом робіт, то чому б їй не дати шанс? 

Це вже застарілий принцип: якщо ти філолог за освітою, то ніколи не станеш фінансистом. Людина з великим досвідом може привнести набагато більше, ніж фінансист, який дуже довго працює в цій сфері. Така людина може зовсім по іншому дивитися на фінанси. Комбінація бекграунду різних людей дає супер-синергію і результат!